Close

Evofenedex – Compose

promotional video, logo design

Binnen de logistiek wordt het naleven van duurzaamheids-afspraken letterlijk eerder regel dan uitzondering. Tinder voor verladers is op dit moment nog een uitzondering op de regel, al helemaal als je dit combineert met duurzaamheid en innovatie. Hier brengt Evofenedex verandering in, met Compose. Aan Heilder de taak om de promotie van deze matching tool voor verladers te verpakken in een kekke animatie.

Compose is namelijk in samenwerking met Tilburg University ontwikkeld om verladers effectief te laten samenwerken. Achterliggend doel is het verkleinen van de ecologische voetafdruk en het versterken van de concurrentie positie van de Nederlandse logistiek door kosten te verlagen en innovatie en ontwikkeling binnen de sector te verhogen. Een illustratief voorbeeld is de grote hoeveelheid lege kilometers, zoals vrachtwagens met een (half-)lege trailer, welke met de juiste constructieve samenwerking tussen de juiste verladers drastisch verlaagd kan worden. Compose kan op basis van data van verladers de perfecte match vinden en dergelijke samenwerkingsverbanden tot stand laten komen.

Allereerst ontbrak het bij Compose nog aan een logo, deze heeft Heilder ontworpen op basis van het bestaande beeldmerk van Evofenedex. Het nieuwe logo van Compose refereert zowel naar de naamgeving door de vorm van muzieknoten als naar het icoon voor een brug, te vinden op verkeersborden.

Voor de promotievideo heeft Heilder gekozen voor de huisstijl kleuren van Evofenedex en komen de ronde vormen van het logo terug in het ontwerp van de illustraties. Daarnaast is het bij het maken van visuele vertalingen altijd interessant om met metaforen te werken, zolang deze functioneel zijn. Zo wordt in de Compose video een vergelijking gemaakt met een dating app, omdat Compose verladers op basis van specifieke kenmerken matcht. In het geval van Compose gaat om net wat specifiekere data dan haarkleur en favo huisdier, vandaar de iconen in de animatie die veranderen in nullen en éénen, om vervolgens door de ‘Compose-trechter’ te vallen.

De video is vervolgens afgerond met een bijpassende tune, geluidseffecten en zowel een Nederlandse als Engelse voice-over. Et voilà, swipen en matchen is het nieuwe samenwerken in de logistiek.

Brand: Evofenedex, Tilburg University