Close

WESPENDIEF – Best Flights

interactive music video

interactieve versie (alleen desktop)

#1. Winnaar The Hague Film Award categorie Animation

In het leven is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Vooral als het gaat om nare gebeurtenissen waarover je zelf niet de controle lijkt te hebben en die niet meer zijn terug te draaien, hoe graag je dat ook zou willen. Het zijn juist deze momenten die je, door juist te proberen grip op de situatie te krijgen en er alsnog het beste uit te halen, helpen jezelf beter te leren kennen en je opgewassen te maken tegen nieuwe ervaringen met een onzekere uitkomst.

Deze wisselwerking tussen verloren controle en het verkrijgen van grip is het moraal van het nummer ‘Best Flights’ van de elektropop band WESPENDIEF. Om deze tweestrijd te verbeelden in een videoclip is deze gegoten in de vorm van een interactieve animatievideo, waarbij de luisteraar/kijker wordt meegenomen in een parallel lopend verhaal over zowel het verkrijgen van controle als het verder verliezen van controle. Hierbij heb je zelf de controle over welk van de twee verhalen je wilt volgen.

De animatie toont het verhaal over een man in een situatie van controleverlies, waarin het aan hemzelf is deze controle weer terug te winnen. Gedurende de animatie splitst dit ene verhaal zich op in twee paralellen, welke zich tussentijds samenvoegen tot dezelfde situatie, met als resultaat een verhaalstructuur van een meeslepende dubbele helix. Dit maakt het mogelijk om in een verhaal zowel het verloop en resultaat van doorzettingsvermogen als onzekerheid en twijfel te verbeelden.

Om de nadruk op de muziek te houden is gekozen voor een retro, wat minimalistische, vector illustratiestijl. Dit zorgt ervoor dat de video ondersteunend is aan de muziek in plaats van dat het de muziek overschaduwt. Het gaat uiteindelijk om een geanimeerde muziekvideo en geen animatie met (achtergrond)muziek.

Daarbovenop is de video interactief. Deze extra feature is bedoeld om de luisteraar/kijker van het passief opnemen van de boodschap naar het actief ‘ervaren’ van de boodschap te bewegen. Daarnaast brengt dit nieuwe inzichten in de mogelijkheden op het gebied van hoe muziekvideo’s gepresenteerd kunnen worden, omdat het in deze tijd niet vanzelfsprekend hoeft te zijn dat de interactie van een muziekvideo beperkt is tot het aanklikken van de play-button. Zo is het mogelijk om tijdens het afspelen van de video tussen de twee parallelle verhalen te wisselen, afhankelijk van waar je de muis overheen beweegt.

De video eindigt met een splitscreen van beide parallellen, beide met een einde welke open staat voor eigen persoonlijke interpretatie van de luisteraar/kijker; heeft de man zijn beoogde doelen gehaald of liggen deze nog in het vooruitzicht?

Brand: WESPENDIEF
Interaction Designer: Mohamed Bahida