Hoe werkt een animatie?

Stefan Pronk

Animatievideo’s zijn niet meer weg te denken uit de wereld van marketing en communicatie. Door een aantrekkelijke cocktail van beeld en geluid kun je er namelijk de meest complexe en technische informatie simpel en snel mee uitleggen! Daarbovenop kan door deze eigenschappen van een animatie rekening gehouden worden met een uiteenlopend publiek, van kinderen en anderstaligen tot slechthorenden en ouderen. Omdat een animatie digitaal is, kun je het oneindig vaak verspreiden, via een enorm scala aan platforms en devices. Maar hoe werkt een animatie? Dat leggen we je graag uit in deze blog!

Een animatie is met recht een cocktail van verschillende communicatievormen.

Hoe maak je een animatie?
Een animatie is met recht een cocktail van verschillende communicatievormen. Daar komen dan ook verschillende expertisen bij kijken. De ‘ingrediënten’ voor het maken van een animatievideo bestaan over het algemeen uit één of meerdere:

– Script- en scenarioschrijvers
– Illustratoren
– Animatoren
– Voice-overs
– Sound designers

Om alles rondom de productie van de animatie in goede banen te leiden en de video op tijd en naar wens op te leveren, is een projectmanager ook geen overbodige luxe.

Vervolgens kun je de productie van een animatie als een ‘recept’ zien, die stap voor stap moet worden doorlopen om tot een smaakvol resultaat te komen.

Het proces van een animatie
Stap 1: Voordat de eerste potloodlijn wordt gezet is het belangrijk dat opdrachtgever en opdrachtnemer volledig op elkaar afgestemd zijn wat betreft bedoeling en verwachting rondom de animatie. Vaak wordt het proces dan ook gestart met een verkennend gesprek, waarin onder andere het doel, de boodschap en de tone of voice van de beoogde animatie besproken worden. Of de opdrachtgever maakt op basis van een door ons opgestelde vragenlijst een briefing voor de video. Vervolgens stellen we een korte debriefing op, om er zeker van te zijn dat de neuzen dezelfde kant op staan en we een gedeeld beeld hebben van wat de animatie moet inhouden.

Stap 2: Over het algemeen geldt dat de opdrachtgever de expert is op het gebied van de over te brengen boodschap. Daarmee is hij/zij de primaire bron van informatie, voor invulling van de animatie. Bronnen als websites, presentaties, flyers en folders, maar ook interviews en groepsgesprekken kunnen daarbij ondersteunend zijn. Zodra we deze informatie geïnventariseerd hebben, volgt de maak van het script.

Daarnaast moet de animatie natuurlijk een visuele invulling krijgen, dit begint met de stijlbepaling. Huisstijlhandboeken, logo’s, kleurcodes en voorkeuren van de opdrachtgever zijn hiervoor de beste indicatoren.

Stap 3: Terwijl de scriptschrijver een pakkend en bondig verhaal uitwerkt, kan de illustrator van start met een passend stijlvoorbeeld, die richting geeft aan de beelden in de animatie. Deze worden vervolgens voorgelegd aan de opdrachtgever, waarop de opdrachtgever de ruimte krijgt om feedback te geven en mee te denken over het uiteindelijke verhaal en beeld. Ook kiest de opdrachtgever mee in de ultieme voice over, die de juiste toon weet te leggen bij het te vertellen verhaal.

Stap 4: Als de voice over het definitieve script inspreekt, kan ook het storyboard uitgewerkt worden. Dit kun je zien als een stripverhaal, gebaseerd op het script, het uitgewerkte stijlvoorbeeld en de overige input van de opdrachtgever. Zo wordt de opdrachtgever op een inzichtelijke manier meegenomen in de scene die we per tekstfragment voor ogen hebben.

Stap 5: Wanneer het storyboard voor de animatie ook goedgekeurd is, kan het echte werk beginnen! De illustrator gaat elke scène definitief uitwerken, met het stijlvoorbeeld en de bijbehorende kleuren als referentie. Veelal werkt de animator achter de illustrator aan, om de illustraties in beweging te brengen en deze te timen op het verhaal van de voice over. In het geval van frame by frame animatie is de illustrator vaak ook de animator.

Stap 6: Als de illustrator en animator de video eenmaal volledig hebben afgerond, gaat deze nog eenmaal naar de opdrachtgever voor mogelijke feedback en akkoord. In de tussentijd heeft de opdrachtgever ook een keuze gemaakt voor een passende achtergrondtune en worden geluidseffecten toegevoegd aan de scènes, zoals voetstappen, verkeer en andere omgevingsgeluiden. We voegen standaard een ondertiteling toe, zodat ook slechthorenden het verhaal met gemak kunnen begrijpen.

Klaar! Je op maat gemaakte animatie kan losgelaten worden in het wild, klaar om jouw doelgroep aan te grijpen, op de hoogte te stellen en te overtuigen. Toch nog vragen rondom “Hoe werkt een animatie”? Kijk gerust eens verder op onze website voor meer informatie, of neem contact op met Heilder en we leggen je het proces nog eens rustig uit!

Voorbeelden van Animatievideo's

Maak kennis met heilder

We voorzien je graag van een verhelderend antwoord op jouw communicatie-vraag. Bel ons voor direct contact of stuur een mail en we reageren zo snel mogelijk. Of kom langs bij onze animatie studio in Den Haag.

+31 (0)70 891 4918
info@heilder.nl