Sanne Dortmans

De 5 meest voorkomende misvattingen over animaties

Bij het ontwikkelen van een animatie komt heel wat kijken. Maar het is vaak makkelijk, sneller en goedkoper mogelijk dan het algemene beeld schetst. Wij weerleggen graag de vijf meest voorkomende misvattingen voor je. Want er is vast een hoop meer mogelijk dan je denkt.

Wat zijn de 5 meest voorkomende misvattingen?

1. Een animatie is een grote investering.

Er komt veel kijken bij het maken van een animatie. Het script moet uitgeschreven worden, storyboards worden gemaakt en vaak dient er ook een karakter ontwikkeld te worden. Hierdoor ontstaat het beeld dat een animatie een grote investering vergt. Maar er zijn ook manieren om kosten te besparen. Dit doe je door kritisch te kijken naar de lengte van je video, te bepalen of een voice-over nodig is of een karakter vaker terug te laten komen. Voor elk budget bestaat daarom een passende oplossing.

2. Het laten maken van een animatie is een tijdrovend proces.

Omdat het proces van animatie veel stappen kent wordt vaak gedacht dat het ook veel tijd kost. Maar met goede communicatie en een duidelijke boodschap is het een fluitje van een cent. Om jou hier zo goed mogelijk bij te ondersteunen werken wij de briefing uit tot in de puntjes. Pas daarna beginnen wij aan het script en storyboard. Zo zorgen we ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan voordat het animeren echt begint. Dit zorgt voor korte doorlooptijden en minimale correctierondes.

3. Het is moeilijk om een animatie voor langere termijn in te zetten.

Je wilt natuurlijk origineel blijven in je content en niet op elk medium, of voor een lange tijd, hetzelfde plaatsen. Het is belangrijk om hier tijdens het ontwikkelproces van de animatie al rekening mee te houden. Zo kijken wij hoe de animatie ook op andere beeldformaten kan werken, dan kan deze op verschillende media ingezet worden. Ook is het vaak mogelijk om een korte versie van de animatie te maken. Deze kan je als teaser delen, om je doelgroep naar je website te trekken waar de gehele video te bekijken is.

4. Een animatie is geen zakelijk communicatiemiddel.

Bij animatie wordt vaak gedacht aan films, meestal voor kinderen. Maar als je goed om je heen kijkt zie je dat animatie overal voor wordt gebruikt. Van uitleg video’s tot aan reclames op televisie. Dit omdat je door middel van geïllustreerd beeld veel meer en simpeler uit kan leggen. Qua stijl zijn er ook 1001 mogelijkheden, van cartoon tot aan realistisch. Daarom is ook voor zakelijke boodschappen een animatie het perfecte communicatiemiddel.

5. Een animatie is complex om te maken.

Animeren en illustreren is een vak apart. Vaak ook een expertise die je niet direct in elk marketingteam vindt. Daarom geloven wij ook in samenwerking en iedereen in zijn kracht zetten. Door onze jarenlange ervaring met animeren en illustreren moet je ons goed uitdagen willen wij het te complex vinden.

Zo zie je maar. Het hoeft niet complex te zijn of flink in de papieren te lopen. Voor elke boodschap is er een passende oplossing!

Twijfel jij of animatie het geschikte middel is voor de promotie van jouw product of dienst? Neem contact op! Wij denken graag met je mee in de mogelijkheden. Direct een meeting met ons plannen kan ook via deze link.

Sanne Dortmans
Marketing & Sales Consultant

Wil jij jouw boodschap vertaald hebben
naar een pakkende animatievideo?